Realizacja prawa odstąpienia od umowy wiąże się z pewnymi kosztami, leżącymi także po stronie konsumenta. O ile to sprzedawca musi zwrócić wszystkie płatności, które otrzymał od kupującego, tak odstępujący powinien ponieść koszty zwrotu rzeczy do sprzedawcy.
W artykule omówimy, co należy zrobić w sytuacji, gdy kupujący, odstępując od umowy, odesłał towar na koszt sprzedającego.

Co na to przepisy?
Podział kosztów wynikających z odstąpienia od umowy sprzedaży został określony w ustawie o prawach konsumenta:
Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy (art. 32 ust. 1).
Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów (art. 34 ust. 2).
W drugim cytowanym przepisie widać jak istotne jest przekazanie konsumentom wszystkich informacji, np. w regulaminie.
Jeżeli sprzedawca nie poinformuje konsumenta o konieczności poniesienia kosztu zwrotu rzeczy, konsument nie będzie musiał go pokrywać.
Rozliczenie kosztów
Zajmiemy się teraz przypadkiem, w którym konsument odesłał sprzedawcy towar za pobraniem, przenosząc na niego koszt przesyłki ze zwrotem.
W takiej sytuacji, należy potrącić koszt przesyłki z kwoty, która powinna zostać zwrócona konsumentowi za zakupiony towar.
Podstawą takiego rozwiązania jest przepis kodeksu cywilnego:
Gdy dwie osoby są jednocześnie względem siebie dłużnikami i wierzycielami, każda z nich może potrącić swoją wierzytelność z wierzytelności drugiej strony, jeżeli przedmiotem obu wierzytelności są pieniądze lub rzeczy tej samej jakości oznaczone tylko co do gatunku, a obie wierzytelności są wymagalne i mogą być dochodzone przed sądem lub przed innym organem państwowym (art. 498 ust. 1).
Oświadczenie o potrąceniu wierzytelności
Dochowując wszelkich formalności należy pamiętać, aby przesłać konsumentowi odpowiednie oświadczenie o potrąceniu wierzytelności. Poniżej przedstawiamy przykład takiego oświadczenia.
Na podstawie art. 498 Kodeksu cywilnego, niniejszym oświadczam o dokonanym potrąceniu:
- przysługującej mi od Pani/Pana wierzytelności w kwocie X, z tytułu zwrotu kosztów przesyłki nadanej w związku z odstąpieniem z dnia xx.xx.xxxx r. od umowy sprzedaży z dnia xx.xx.xxxx r.,
- z kwoty wierzytelności przysługującej Pani/Panu w stosunku do mnie, w kwocie Y, z tytułu zwrotu kosztów poniesionych w związku z umową sprzedaży z dnia xx.xx.xxxx r., od której odstąpił/a Pani/Pan dnia xx.xx.xxxx r.
Tak przygotowane oświadczenie pozwoli przedsiębiorcy w pełni legalnie potrącić koszt przesyłki zwrotnej, poniesiony w związku z odesłaniem towaru przez kupującego np. za pobraniem. Warunkiem jest oczywiście wcześniejsze poinformowanie konsumentów o takim stanie prawnym. Dobrym miejscem na zawarcie nie tylko powyższej, ale także pozostałych informacji, które są wymagane przez prawo, jest rzetelnie sporządzony regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną. Braki w tym zakresie mogą skutkować wieloma poważnymi sankcjami, nie tylko ponoszeniem kosztu o którym mowa powyżej.
Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: https://www.e-regulaminy.pl/biuletyn/konsekwencje-niedopelnienia-obowiazkow-informacyjnych
Zobacz również
Czy przedsiębiorca może być konsumentem?
Ustalenie, czy umowa zawierana jest przez konsumenta może znacząco wpłynąć na kształtowanie się praw i obowiązków obejmujących obie strony transakcji. Konsumenci zostali bowiem objęci podwyższonym stopniem ochrony prawnej. Istnieje domniemanie, że konsument jest podmiotem „słabszym” w obrocie gospodarczym, stąd należą mu się specjalne uprawnienia, …Najczęściej spotykane niedozwolone klauzule umowne w re…
Rynek zakupów przez Internet wciąż prężnie się rozwija. W ustawodawstwie kładzie się nacisk na szeroko pojmowaną ochronę konsumentów, dlatego na przedsiębiorców prowadzących sklepy i serwisy internetowe nałożony jest obowiązek określenia regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną oraz jego nieodpłatnego udostępnienia klientowi/usługobiorcy …Czy regulamin sklepu na Allegro jest obowiązkowy?
Serwis Allegro.pl to platforma aukcyjna, która od wielu lat odgrywa nieocenioną rolę w pozyskiwaniu nowych klientów dla krajowych firm handlowych i usługowych. Jednak przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż w serwisach aukcyjnych, powinni pamiętać także o obowiązkach, które wiążą się z tą działalnością. Allegro.pl posługuje się własnym regulaminem …

Darmowy biuletyn
i praktyczny przewodnik dla e-przedsiębiorcy