Realizacja prawa odstąpienia od umowy wiąże się z pewnymi kosztami, leżącymi także po stronie konsumenta. O ile to sprzedawca musi zwrócić wszystkie płatności, które otrzymał od kupującego, tak odstępujący powinien ponieść koszty zwrotu rzeczy do sprzedawcy.
W artykule omówimy, co należy zrobić w sytuacji, gdy kupujący, odstępując od umowy, odesłał towar na koszt sprzedającego.

Co na to przepisy?
Podział kosztów wynikających z odstąpienia od umowy sprzedaży został określony w ustawie o prawach konsumenta:
Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy (art. 32 ust. 1).
Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów (art. 34 ust. 2).
W drugim cytowanym przepisie widać jak istotne jest przekazanie konsumentom wszystkich informacji, np. w regulaminie.
Jeżeli sprzedawca nie poinformuje konsumenta o konieczności poniesienia kosztu zwrotu rzeczy, konsument nie będzie musiał go pokrywać.
Rozliczenie kosztów
Zajmiemy się teraz przypadkiem, w którym konsument odesłał sprzedawcy towar za pobraniem, przenosząc na niego koszt przesyłki ze zwrotem.
W takiej sytuacji, należy potrącić koszt przesyłki z kwoty, która powinna zostać zwrócona konsumentowi za zakupiony towar.
Podstawą takiego rozwiązania jest przepis kodeksu cywilnego:
Gdy dwie osoby są jednocześnie względem siebie dłużnikami i wierzycielami, każda z nich może potrącić swoją wierzytelność z wierzytelności drugiej strony, jeżeli przedmiotem obu wierzytelności są pieniądze lub rzeczy tej samej jakości oznaczone tylko co do gatunku, a obie wierzytelności są wymagalne i mogą być dochodzone przed sądem lub przed innym organem państwowym (art. 498 ust. 1).
Oświadczenie o potrąceniu wierzytelności
Dochowując wszelkich formalności należy pamiętać, aby przesłać konsumentowi odpowiednie oświadczenie o potrąceniu wierzytelności. Poniżej przedstawiamy przykład takiego oświadczenia.
Na podstawie art. 498 Kodeksu cywilnego, niniejszym oświadczam o dokonanym potrąceniu:
- przysługującej mi od Pani/Pana wierzytelności w kwocie X, z tytułu zwrotu kosztów przesyłki nadanej w związku z odstąpieniem z dnia xx.xx.xxxx r. od umowy sprzedaży z dnia xx.xx.xxxx r.,
- z kwoty wierzytelności przysługującej Pani/Panu w stosunku do mnie, w kwocie Y, z tytułu zwrotu kosztów poniesionych w związku z umową sprzedaży z dnia xx.xx.xxxx r., od której odstąpił/a Pani/Pan dnia xx.xx.xxxx r.
Tak przygotowane oświadczenie pozwoli przedsiębiorcy w pełni legalnie potrącić koszt przesyłki zwrotnej, poniesiony w związku z odesłaniem towaru przez kupującego np. za pobraniem. Warunkiem jest oczywiście wcześniejsze poinformowanie konsumentów o takim stanie prawnym. Dobrym miejscem na zawarcie nie tylko powyższej, ale także pozostałych informacji, które są wymagane przez prawo, jest rzetelnie sporządzony regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną. Braki w tym zakresie mogą skutkować wieloma poważnymi sankcjami, nie tylko ponoszeniem kosztu o którym mowa powyżej.
Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: https://www.e-regulaminy.pl/biuletyn/konsekwencje-niedopelnienia-obowiazkow-informacyjnych
Zobacz również
UOKiK : UODO – 1:0
Po wejściu w życie RODO, spodziewano się ukrócenia telefonów z zaproszeniami na pokazy garnków, przyrządów medycznych oraz innych „niezbędnych każdemu z nas” rzeczy. Wydawało się, że pierwsze kary Urzędu Ochrony Danych Osobowych zostaną wymierzone w ten właśnie sektor. Tak się jednak nie stało. RODO okazuje się nie działać w tym przypadku z prostej …Polityka cookies – obsługa
Pliki cookies, często nazywane „ciasteczkami” (ang. cookie – ciasteczko) to niewielkie fragmenty tekstu, które są wysyłane i zapisywane na urządzeniu końcowym (np. komputerze, laptopie, tablecie, smartfonie) przez odwiedzane przez nas serwisy internetowe. Informacje te przesyłane są do schowka używanej przeglądarki, która wysyła je z powrotem przy …Znaki ochronne ®, ©, TM, SM – co oznaczają?
W obrocie gospodarczym możemy spotkać się z wykorzystywaniem przez przedsiębiorców kilku różnych oznaczeń, umieszczanych zazwyczaj obok logotypu, nazwy firmy lub marki produktu. Jakie korzyści wynikają z ich używania? Czy każdy może użyć tych oznaczeń w odniesieniu do swojego znaku towarowego? Czym się różnią od siebie najpopularniejsze oznaczenia …

Darmowy biuletyn
i praktyczny przewodnik dla e-przedsiębiorcy