Ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich wchodzi w życie dnia 10 stycznia 2017 r. Wprowadza ona szereg istotnych zmian dotyczących możliwości zażegnania konfliktów pomiędzy przedsiębiorcą, a konsumentem. Zmiany w sposobie rozpoznawania reklamacji i nowe obowiązki informacyjne, to tylko niektóre z nich. Ustawa dotyczy także usług świadczonych drogą elektroniczną. Paradoksalnie, jeśli nie jesteś zainteresowany wdrożeniem nowych procedur w swoim sklepie lub serwisie internetowym – ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Już dziś zapoznaj się z nowymi regulacjami i bądź gotowy na najnowsze zmiany w prawie!
Wyłączenia
Zanim zaczniesz gorączkowo aktualizować regulamin i inną dokumentację swojego sklepu lub serwisu internetowego, sprawdź czy nowe zmiany dotyczą Twojej działalności. Pamiętaj, że nowe przepisy dotyczą relacji pomiędzy przedsiębiorcami, a konsumentami. Nie znajdą zatem zastosowania w regulaminach sklepów lub serwisów, świadczących usługi tylko na rzecz przedsiębiorców (B2B). Nie będą obowiązywać także w umowach zawieranych pomiędzy osobami fizycznymi, np. poprzez Allegro (C2C). Natomiast nawet jeśli jesteś przedsiębiorcą i zawierasz umowy z konsumentami, sprawdź czy Twoja działalność nie znajduje się w ustawowym katalogu wyłączenia spod nowych przepisów. Zgodnie z ich treścią, procedurze nie będą podlegały spory:
- z zakresu usług niegospodarczych, tzn. takich, które świadczone są dla potrzeb interesu publicznego, jak na przykład usługi transportu publicznego, dostarczania podstawowych mediów czy gospodarki ściekami i odpadami,
- dotyczące usług zdrowotnych, a więc w myśl definicji zawartej Ustawie o prawach konsumenta, usług „świadczonych przez pracowników służby zdrowia pacjentom w celu oceny, utrzymania lub poprawy ich stanu zdrowia, łącznie z przepisywaniem, wydawaniem i udostępnianiem produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych, bez względu na to, czy są one oferowane za pośrednictwem placówek opieki zdrowotnej”,
- w zakresie usług edukacyjnych, świadczonych przez podmioty publiczne, takie jak np. publiczne szkoły czy placówki edukacyjne.
Ważna decyzja dla właściciela sklepu lub serwisu internetowego
W związku z wejściem nowych przepisów w życie, właściciele sklepów i serwisów internetowych powinni odpowiedzieć sobie na zasadnicze pytanie - czy zgadzają się na ewentualne pozasądowe rozwiązywanie sporów z konsumentami. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, co przemawia za taką decyzją, a co przeciwko niej.
Korzyści rozwiązywania sporów bez udziału sądu Polubowne rozwiązywanie sporu ma być co do zasady tańsze i szybsze niż postępowanie przed sądem. Od momentu zebrania wszystkich niezbędnych informacji przez podmiot zajmujący się sprawą, zostanie ona rozwiązana zwykle w ciągu 90 dni. W wyjątkowych przypadkach termin ten może jednak ulec przedłużeniu. Postępowanie polubowne jest bezstronne i prowadzone z naciskiem na jego sprawiedliwość. Przystąpienie do niego jest dobrowolne i następuje na wniosek konsumenta, chyba, że w regulaminie danego podmiotu rozstrzygającego zastrzeżono, że sprawa może zostać zgłoszona także przez przedsiębiorcę.
Przejrzystość i niższy stopień formalnego skomplikowania postępowań pozasądowych to tylko część ich zalet. W realiach biznesowych, to także bardzo duża korzyść wizerunkowa. Zamiast pogłębiać konflikt przed sądem powszechnym, gdzie jedna ze stron zostanie uznana za „przegraną” i może czuć się przez to pokrzywdzona, warto rozważyć propozycję rozwiązania opartego na dialogu i partnerstwie. Z pewnością pomoże to wzmocnić dobre relacje z klientem i świadczyć będzie o wysokiej dojrzałości i świadomości realiów biznesowych przez przedsiębiorcę.
A mankamenty? Procedura rozpoznania reklamacji przez przedsiębiorców, nie należy do czynności ani krótkotrwałych, ani tym bardziej zyskownych. Zaczyna się od analizy stanu faktycznego, nierzadko połączonej z ekspertyzą techniczną. Następnie wymaga oceny sytuacji pod kątem prawnym. Na jej podstawie, przedsiębiorca jest zobowiązany ustosunkować się do roszczenia klienta i co najważniejsze - sporządzić odpowiedź na reklamację. Dodajmy do tego aspekty logistyczne, takie jak odbiór, magazynowanie i przesłanie zwrotne reklamowanego towaru. Wszystko to w żelaznych terminach ustawowych, pod konkretnymi sankcjami. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy zajmuje się tym jedna osoba, czy wyodrębnione działy. Reklamacja oznacza dla przedsiębiorców stracony czas, poniesiony koszt i utracony dochód.
Czy przystąpienie do pozasądowego rozwiązania sporu może ograniczyć te straty o kolejne, związane z postępowaniem sądowym? Może, ale również istnieje możliwość ich powiększenia. Przystąpienie do pozasądowego rozwiązania sporu, nie wyłącza bowiem możliwości skierowania roszczenia na drogę postępowania sądowego, chyba że strony sporu zastrzegą inaczej. Co więcej, wszczęcie pozasądowego rozwiązania sporu przerywa bieg przedawnienia wszelkich roszczeń będących przedmiotem sporu. Wówczas, zaczynają one biec na nowo.
Co wybrać? Opracowując politykę rozwiązywania sporów z konsumentami, powinieneś odpowiedzieć sobie na dwa podstawowe pytania.
Po pierwsze, jaką świadomością techniczną i prawną posługujesz się przy rozpoznawaniu reklamacji? Jeśli następuje ono w oparciu o gruntowne ustalenie i ocenę stanu faktycznego i prawnego, możesz wyjść z założenia, że dowiedziesz słuszności swojego stanowiska w postępowaniu sądowym. W takim przypadku, generowanie dodatkowych strat w roku postępowania przedsądowego nie ma ekonomicznego uzasadnienia. Jeśli natomiast w Twoim przedsiębiorstwie rozpoznaje się reklamacje naprędce i to najczęściej negatywnie, wówczas wdrożenie pozasądowego trybu rozwiązywania sporów konsumenckich może okazać się korzystne.
Po drugie, jaką wagę przykładasz do wizerunku marki? Jeden niezadowolony klient może wyrządzić wiele szkody Twoim długoletnim staraniom o dobre imię przedsiębiorstwa. Być może warto więc, za wszelką cenę nie doprowadzać do rozstrzygnięć sporów konsumenckich na drodze postępowania sądowego? Przy takim założeniu, można jednak pokusić się o twierdzenie, że w zasadzie wszystkie reklamacje warto rozpoznawać z korzyścią dla konsumentów.
Wybór ustawodawcy Przy podejmowaniu decyzji, warto zwrócić uwagę na fakt, iż spod nowych przepisów wyłączone zostały usługi zdrowotne, edukacyjne oraz świadczone na rzecz interesu publicznego. Pomimo wszelkich pozytywnych aspektów nowej regulacji, ustawodawca nie skłonił się ku zastosowaniu jej dobrodziejstw w stosunku do podmiotów państwowych.
Korzyści rozwiązywania sporów bez udziału sądu Polubowne rozwiązywanie sporu ma być co do zasady tańsze i szybsze niż postępowanie przed sądem. Od momentu zebrania wszystkich niezbędnych informacji przez podmiot zajmujący się sprawą, zostanie ona rozwiązana zwykle w ciągu 90 dni. W wyjątkowych przypadkach termin ten może jednak ulec przedłużeniu. Postępowanie polubowne jest bezstronne i prowadzone z naciskiem na jego sprawiedliwość. Przystąpienie do niego jest dobrowolne i następuje na wniosek konsumenta, chyba, że w regulaminie danego podmiotu rozstrzygającego zastrzeżono, że sprawa może zostać zgłoszona także przez przedsiębiorcę.
Przejrzystość i niższy stopień formalnego skomplikowania postępowań pozasądowych to tylko część ich zalet. W realiach biznesowych, to także bardzo duża korzyść wizerunkowa. Zamiast pogłębiać konflikt przed sądem powszechnym, gdzie jedna ze stron zostanie uznana za „przegraną” i może czuć się przez to pokrzywdzona, warto rozważyć propozycję rozwiązania opartego na dialogu i partnerstwie. Z pewnością pomoże to wzmocnić dobre relacje z klientem i świadczyć będzie o wysokiej dojrzałości i świadomości realiów biznesowych przez przedsiębiorcę.
A mankamenty? Procedura rozpoznania reklamacji przez przedsiębiorców, nie należy do czynności ani krótkotrwałych, ani tym bardziej zyskownych. Zaczyna się od analizy stanu faktycznego, nierzadko połączonej z ekspertyzą techniczną. Następnie wymaga oceny sytuacji pod kątem prawnym. Na jej podstawie, przedsiębiorca jest zobowiązany ustosunkować się do roszczenia klienta i co najważniejsze - sporządzić odpowiedź na reklamację. Dodajmy do tego aspekty logistyczne, takie jak odbiór, magazynowanie i przesłanie zwrotne reklamowanego towaru. Wszystko to w żelaznych terminach ustawowych, pod konkretnymi sankcjami. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy zajmuje się tym jedna osoba, czy wyodrębnione działy. Reklamacja oznacza dla przedsiębiorców stracony czas, poniesiony koszt i utracony dochód.
Czy przystąpienie do pozasądowego rozwiązania sporu może ograniczyć te straty o kolejne, związane z postępowaniem sądowym? Może, ale również istnieje możliwość ich powiększenia. Przystąpienie do pozasądowego rozwiązania sporu, nie wyłącza bowiem możliwości skierowania roszczenia na drogę postępowania sądowego, chyba że strony sporu zastrzegą inaczej. Co więcej, wszczęcie pozasądowego rozwiązania sporu przerywa bieg przedawnienia wszelkich roszczeń będących przedmiotem sporu. Wówczas, zaczynają one biec na nowo.
Co wybrać? Opracowując politykę rozwiązywania sporów z konsumentami, powinieneś odpowiedzieć sobie na dwa podstawowe pytania.
Po pierwsze, jaką świadomością techniczną i prawną posługujesz się przy rozpoznawaniu reklamacji? Jeśli następuje ono w oparciu o gruntowne ustalenie i ocenę stanu faktycznego i prawnego, możesz wyjść z założenia, że dowiedziesz słuszności swojego stanowiska w postępowaniu sądowym. W takim przypadku, generowanie dodatkowych strat w roku postępowania przedsądowego nie ma ekonomicznego uzasadnienia. Jeśli natomiast w Twoim przedsiębiorstwie rozpoznaje się reklamacje naprędce i to najczęściej negatywnie, wówczas wdrożenie pozasądowego trybu rozwiązywania sporów konsumenckich może okazać się korzystne.
Po drugie, jaką wagę przykładasz do wizerunku marki? Jeden niezadowolony klient może wyrządzić wiele szkody Twoim długoletnim staraniom o dobre imię przedsiębiorstwa. Być może warto więc, za wszelką cenę nie doprowadzać do rozstrzygnięć sporów konsumenckich na drodze postępowania sądowego? Przy takim założeniu, można jednak pokusić się o twierdzenie, że w zasadzie wszystkie reklamacje warto rozpoznawać z korzyścią dla konsumentów.
Wybór ustawodawcy Przy podejmowaniu decyzji, warto zwrócić uwagę na fakt, iż spod nowych przepisów wyłączone zostały usługi zdrowotne, edukacyjne oraz świadczone na rzecz interesu publicznego. Pomimo wszelkich pozytywnych aspektów nowej regulacji, ustawodawca nie skłonił się ku zastosowaniu jej dobrodziejstw w stosunku do podmiotów państwowych.
Decyzja podjęta – co dalej?
Niezależnie od tego, jaką decyzję podjąłeś, nowe przepisy nakładają na Ciebie kilka obowiązków informacyjnych, w tym dotyczących regulaminów sklepów lub serwisów internetowych.
Obowiązki niezależne od decyzji Ważna zmiana dotyka procesu rozpatrywania reklamacji. Po pierwsze, masz obowiązek rozpatrzenia reklamacji w terminie 30 dni od dnia otrzymania i to z zachowaniem formy papierowej albo na innym trwałym nośniku. Brak odpowiedzi na reklamację poczytuje się za jej uznanie.
W przypadku odrzucenia żądania konsumenta, jesteś zobowiązany do poinformowania jego o tym, czy zgadzasz się na pozasądowe rozwiązanie sporu, czy nie przewidujesz takiego rozwiązania. Informacja musi zostać udzielona na trwałym nośniku wraz z odpowiedzią na reklamację. Brak takiej informacji pociąga za sobą dość istotny skutek. W ten sposób zgodzisz się na rozwiązanie sporu bez udziału sądu.
Jeśli jeszcze o tym nie wiesz, to nieco w związku z niniejszą ustawą, już od początku 2016 roku właściciele sklepów i serwisów internetowych zobowiązani są do podawania na swojej stronie internetowej adresu platformy, poprzez którą możliwe jest rozwiązanie sporu online (tzw. platforma ODR). Obowiązek taki również dotyczy wszystkich sprzedawców i usługodawców internetowych, nawet tych, którzy nie zgadzają się na pozasądowe zażegnanie sporu. Zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem o pozasądowych metodach ODR.
Jeśli wyrażasz zgodę Jeżeli wyrażasz zgodę na pozasądowe rowiązywanie sporów konsumenckich, wraz z każdą odpowiedzią na reklamację powinieneś poinformować o tym, że zgadzasz się na pozasądowe rozwiązanie sporu. Jednocześnie jesteś zobowiązany do podania danych podmiotu, któremu powierzyłeś pozasądowe rozwiązywanie sporów. Powinien być to przynajmniej adres jego strony internetowej. Taka informacja powinna zostać przekazana konsumentowi na trwałym nośniku, z odpowiedzią na reklamację.
Niezależnie od udzielenia wymienionej informacji w odpowiedziach na reklamację, powinieneś zamieścić ją również w regulaminie swojego sklepu lub serwisu internetowego. To nie wszystko, powinna ona znaleźć się także bezpośrednio na stronie internetowej Twojego przedsiębiorstwa. Realizując ten obowiązek informacyjny, również pamiętaj o wskazaniu danych podmiotu, któremu powierzasz pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich.
Jeśli nie jesteś zainteresowany Jeżeli natomiast nie wyrażasz zgody na pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich, do odpowiedzi na reklamację powinieneś włączyć lub załączyć informację o tym, że nie wyrażasz zgody na pozasądowe rozwiązywanie sporów. Standardowo, informacja ta powinna zostać przekazana konsumentowi na trwałym nośniku.
Obowiązki niezależne od decyzji Ważna zmiana dotyka procesu rozpatrywania reklamacji. Po pierwsze, masz obowiązek rozpatrzenia reklamacji w terminie 30 dni od dnia otrzymania i to z zachowaniem formy papierowej albo na innym trwałym nośniku. Brak odpowiedzi na reklamację poczytuje się za jej uznanie.
W przypadku odrzucenia żądania konsumenta, jesteś zobowiązany do poinformowania jego o tym, czy zgadzasz się na pozasądowe rozwiązanie sporu, czy nie przewidujesz takiego rozwiązania. Informacja musi zostać udzielona na trwałym nośniku wraz z odpowiedzią na reklamację. Brak takiej informacji pociąga za sobą dość istotny skutek. W ten sposób zgodzisz się na rozwiązanie sporu bez udziału sądu.
Jeśli jeszcze o tym nie wiesz, to nieco w związku z niniejszą ustawą, już od początku 2016 roku właściciele sklepów i serwisów internetowych zobowiązani są do podawania na swojej stronie internetowej adresu platformy, poprzez którą możliwe jest rozwiązanie sporu online (tzw. platforma ODR). Obowiązek taki również dotyczy wszystkich sprzedawców i usługodawców internetowych, nawet tych, którzy nie zgadzają się na pozasądowe zażegnanie sporu. Zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem o pozasądowych metodach ODR.
Jeśli wyrażasz zgodę Jeżeli wyrażasz zgodę na pozasądowe rowiązywanie sporów konsumenckich, wraz z każdą odpowiedzią na reklamację powinieneś poinformować o tym, że zgadzasz się na pozasądowe rozwiązanie sporu. Jednocześnie jesteś zobowiązany do podania danych podmiotu, któremu powierzyłeś pozasądowe rozwiązywanie sporów. Powinien być to przynajmniej adres jego strony internetowej. Taka informacja powinna zostać przekazana konsumentowi na trwałym nośniku, z odpowiedzią na reklamację.
Niezależnie od udzielenia wymienionej informacji w odpowiedziach na reklamację, powinieneś zamieścić ją również w regulaminie swojego sklepu lub serwisu internetowego. To nie wszystko, powinna ona znaleźć się także bezpośrednio na stronie internetowej Twojego przedsiębiorstwa. Realizując ten obowiązek informacyjny, również pamiętaj o wskazaniu danych podmiotu, któremu powierzasz pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich.
Jeśli nie jesteś zainteresowany Jeżeli natomiast nie wyrażasz zgody na pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich, do odpowiedzi na reklamację powinieneś włączyć lub załączyć informację o tym, że nie wyrażasz zgody na pozasądowe rozwiązywanie sporów. Standardowo, informacja ta powinna zostać przekazana konsumentowi na trwałym nośniku.
Jak przystąpić do pozasądowej metody rozwiązania sporu?
Pozasądowe metody rozwiązywania sporów stanowią alternatywę dla kierowania spraw do rozstrzygnięcia przez sąd powszechny. Postępowanie tego typu jest przede wszystkim dobrowolne. W spór angażowana jest neutralny podmiot trzeci.
Gdzie się zgłosić? Ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów przede wszystkim systematyzuje instytucje zajmujące się rozwiązywaniem konfliktów konsumenckich bez udziału sądów powszechnych, ustanawia także nowe instytucje, które będą się tym zajmować. Są to:
Podmiot właściwy rzeczowo dla danej sprawy będzie mógł zostać wyszukany w prosty sposób na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, gdzie prowadzony będzie rejestr tych podmiotów.
Jak sformułować wniosek o wszczęcie postępowania? Zacznij od sprawdzenia, czy nie przekroczyłeś terminu na złożenie wniosku o wszczęcie postępowania polubownego. Jest on określany przez podmiot, który zajmie się prowadzeniem sporu, a informacje w tym przedmiocie powinieneś znaleźć w jego regulaminie. Termin ten nie może być jednak krótszy niż rok od dnia, w którym przedsiębiorca próbował skontaktować się z drugą stroną w celu bezpośredniego rozwiązania sporu.
Jeśli Twoje roszczenie nadaje się do rozpoznania, powinieneś podjąć decyzję czy działasz samodzielnie, czy przez pełnomocnika. Pamiętaj, że nie masz obowiązku zatrudnienia profesjonalnego pełnomocnika, jakim jest adwokat lub radca prawny. Możesz prowadzić sprawę samodzielnie lub przy pomocy dowolnej osoby trzeciej.
Przystępując do sporządzenia wniosku, pamiętaj że istnieje kilka podstawowych elementów, które powinien zawierać wniosek o wszczęcie postępowania pozasądowego. We wniosku, należy przede wszystkim:
Jako przedsiębiorca, powinieneś również pamiętać o konieczności poniesienia kosztów opłaty wstępnej, jeśli jest ona pobierana przez wybrany podmiot. Analogicznie prezentują się kwestie kosztów powołania biegłego na potrzeby postępowania. Takie informacje również powinieneś znaleźć w regulaminie podmiotu.
Przepisy ustawy zostały opracowane w taki sposób, aby całe postępowania pozasądowe było jak najprostsze dla stron i wiązało się dla nich z możliwie jak najniższą uciążliwością. Zasadą jest, że znaczna część takich postępowań toczy się w formie elektronicznej lub papierowej.
Gdzie się zgłosić? Ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów przede wszystkim systematyzuje instytucje zajmujące się rozwiązywaniem konfliktów konsumenckich bez udziału sądów powszechnych, ustanawia także nowe instytucje, które będą się tym zajmować. Są to:
- podmioty niepubliczne, utworzone przez firmy z konkretnej branży (sektorowe),
- organizacje konsumenckie,
- podmioty publiczne, takie jak m. in. Urząd Komunikacji Elektronicznej, Urząd Regulacji Energetyki, czy Urząd Transportu Kolejowego,
- Inspekcja Handlowa, która będzie rozstrzygać spory, co do których nie utworzono podmiotów odpowiedzialnych sektorowo.
Podmiot właściwy rzeczowo dla danej sprawy będzie mógł zostać wyszukany w prosty sposób na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, gdzie prowadzony będzie rejestr tych podmiotów.
Jak sformułować wniosek o wszczęcie postępowania? Zacznij od sprawdzenia, czy nie przekroczyłeś terminu na złożenie wniosku o wszczęcie postępowania polubownego. Jest on określany przez podmiot, który zajmie się prowadzeniem sporu, a informacje w tym przedmiocie powinieneś znaleźć w jego regulaminie. Termin ten nie może być jednak krótszy niż rok od dnia, w którym przedsiębiorca próbował skontaktować się z drugą stroną w celu bezpośredniego rozwiązania sporu.
Jeśli Twoje roszczenie nadaje się do rozpoznania, powinieneś podjąć decyzję czy działasz samodzielnie, czy przez pełnomocnika. Pamiętaj, że nie masz obowiązku zatrudnienia profesjonalnego pełnomocnika, jakim jest adwokat lub radca prawny. Możesz prowadzić sprawę samodzielnie lub przy pomocy dowolnej osoby trzeciej.
Przystępując do sporządzenia wniosku, pamiętaj że istnieje kilka podstawowych elementów, które powinien zawierać wniosek o wszczęcie postępowania pozasądowego. We wniosku, należy przede wszystkim:
- dokładnie wskazać strony postępowania,
- określić swoje żądanie,
- wybrać rodzaj postępowania – np. wskazać, czy zależy nam na zaproponowaniu rozwiązania sporu czy tylko na dążeniu do kompromisu,
- zamieścić podpis wnioskującego.
Jako przedsiębiorca, powinieneś również pamiętać o konieczności poniesienia kosztów opłaty wstępnej, jeśli jest ona pobierana przez wybrany podmiot. Analogicznie prezentują się kwestie kosztów powołania biegłego na potrzeby postępowania. Takie informacje również powinieneś znaleźć w regulaminie podmiotu.
Przepisy ustawy zostały opracowane w taki sposób, aby całe postępowania pozasądowe było jak najprostsze dla stron i wiązało się dla nich z możliwie jak najniższą uciążliwością. Zasadą jest, że znaczna część takich postępowań toczy się w formie elektronicznej lub papierowej.
Jak przebiega pozasądowe rozwiązanie sporu?
Ustawodawca postanowił, że pośrednictwo w kontaktach między przedsiębiorcą a konsumentem może przybrać różne formy, w zależności od wybranego rozwiązania:
- Mediacja - zapewnia wsparcie mediatora przy wypracowywaniu rozwiązania sporu, tworząc dogodne warunki do podjęcia dialogu pomiędzy stronami, które wspólnie znajdują wyjście z sytuacji. Efektem porozumienia może być ugoda, która jest niewiążąca, chyba, że zostanie zatwierdzona przez sąd lub zostanie jej nadana klauzula wykonalności.
- Koncyliacja – postępowanie koncyliacyjne jest bardzo zbliżone do mediacji. Różni się jednak tym, że to komisja koncyliacyjna proponuje rozwiązania, a nie – jak w przypadku mediacji – strony same je opracowują.
- Arbitraż – prowadzony przez wybranego arbitra (np. sąd polubowny), który rozstrzyga spór i narzuca jego rozwiązanie. Wyrok sądu polubownego jest wiążący i ma taką samą moc prawną jak wyrok sądu powszechnego.
Podsumowanie
Nowe rozwiązania w zakresie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich nie są wynikiem założeń polskiego ustawodawcy. Wynikają z konsekwentnie realizowanej polityki Unii Europejskiej, zmierzającej do ujednolicenia prawa konsumenckiego na obszarze całej UE. Stanowią przy tym odpowiedź na problem dotyczący w zasadzie każdego kraju członkowskiego – przeciążenie sądów żmudnymi procesami o drobne roszczenia.
Czy przyjęte rozwiązanie jest słuszne? Część prawników uznaje postępowania polubowne za formę protezy systemu sądowniczego. W dobie dominującego dążenia do polubownego rozstrzygania sporów nawet sądowych, można zadać sobie pytanie o jego sens na gruncie roszczeń reklamacyjnych. Czy efektem postępowania polubownego ma być przyznanie przez przedsiębiorcę, że np. towar był „tylko trochę” wadliwy? Czy to konsument powinien stwierdzić, że wadę spowodował „po części” on sam? Roszczenia reklamacyjne są zero – jedynkowe i dość trudno w nich o kompromisy. Na tym gruncie, nowemu trybowi postępowania można jemu zarzucić, że stanowi dodanie kolejnego obciążenia formalnego dla przedsiębiorców.
Niemniej wkrótce przekonamy się, czy nowa ustawa wpłynie na upowszechnienie się alternatywnych metod rozwiązywania sporów konsumenckich. Przedsiębiorcom przypominamy o potrzebie podjęcia decyzji, czy będą akceptować taką drogę rozwiązywania konfliktów oraz o konieczności dostosowania posiadanej dokumentacji do nowego stanu prawnego.
Zobacz również
- Czy można zastrzec kolor?Przedsiębiorcy coraz częściej decydują się zastrzeganie należących do nich znaków towarowych. Jest to zrozumiałe, gdyż służy zabezpieczeniu wizerunku marki, który często budowany jest przez długie lata. Najpopularniejsze jest rejestrowanie znaków słowo-graficznych, czyli logotypów, elementów graficznych zawierających także warstwę tekstową. Zdarza …
- „Gotowi na RODO”Od kwietnia do października 2018 r. Urząd Ochrony Danych Osobowych (przed 25 maja Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych) razem z Narodowym Instytutem Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego zorganizował cykl szkoleń edukacyjnych, w szczególności dla organizacji pozarządowych. Na potrzeby kampanii „Gotowi na RODO” został …
- Kiedy konsument nie ma prawa odstąpienia od umowy?Konsument dokonujący zakupu na odległość, ma często możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania towaru, bez podania przyczyny. Prawo to zostało przyznane konsumentom w celu umożliwienia im zapoznania się z towarem kupionym przez Internet, w taki sam sposób, w jaki mogliby zrobić to w sklepie stacjonarnym. W przypadku gdy produkt nie …
Darmowy biuletyn
i praktyczny przewodnik dla e-przedsiębiorcy
Podobne tematy:
administracja publiczna
Allegro
art. 5 RODO
art. 45 RODO
CEIDG
cookies
dane osobowe
dane przedsiębiorców
dokumentacja RODO
Europejska Rada Ochrony Danych
GIODO
gwarancja
kara
kara RODO
klauzule abuzywne
konkurs
konsument
obowiązki e-przedsiębiorcy
ODR
odstąpienie od umowy
państwo trzecie
pliki cookies
podstawy przetwarzania RODO
polityka prywatności
poradniki RODO
poradnik RODO
poza lokalem
pracownik
prawa konsumenta
prawo polskie
prowadzenie działalności
przed 25 maja 2018 r.
reklamacja
RODO
spory
transfer danych
umowa
umowa powierzenia
UODO
UOKiK
wdrażanie RODO
wizerunek
zasady RODO
zgoda RODO
znaki towarowe